Thursday, December 5, 2013

Trip ke Nepal -Part 1

Hari 1(2hb Nov 13) KUL-KTM
    Pejam celik pejam celik dah setahun jgk perancangan yg dibuat akhirnya tiba.Semua tempahan Hotel,tour,barangan keperluan makanan dan pakaiaan di sana sudah di buat 2 bln awal dan yg penting Perkara pertama yang kita perlu ada adalah entry visa ke Nepal…apply saja di embassy Nepal kat Wisma MCA Jalan Ampang. Dibuka setiap hari waktu pejabat 9:30-4:30…sebelum tu nak memudahkan sila download form dari website dan isi beserta sekeping gambar ukuran pasport, salinan passport dan yuran sebanyak RM95.00 untuk visa selama 15 hari…kalau nak stay lagi lama kena bayar lebih lagi la mengikut jadual seperti didalam website embassy http://nepalembassy.com.my/en/index.html.Hantar di kaunter 1 dan collection di kaunter dua…settle dua hari saja sebelah pagi hantar dan untuk collection, esok dah boleh ambik tapi harus diingat sebelah petang sahaja antara 2:30-4:30ptg…

Address Suite 13A.01, 13th A Floor, Wisma MCA, 163 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur, Malaysia
Office Tel No. 03-2164 5934 03-2164 9653
Fax No. 03-2164 8659
Email info@nepalembassy.com.my or khotange@gmail.com
Working Hour 09:00am to 05:00pm, Monday – Friday 01:00pm to 02:00pm (Lunch Break)
Document Submission 09:30am to 12:30pm
Document Collection 02:30pm to 04:30pm

Tak sabar rasanya kami semua nak fly tanggal 2nov 2013 .Aku dan teman2 seramai 10 org berkumpul di LCCT melalui penerbangan AA D7 0192 Kuala Lumpur Ke Kathmandu..tepat jam 11.50am pesawat mula bergerak meninggalkan tanah airku ke distinasi negara yg terkenal dgn nama jolokan top of the world..Nepal mempunyai lapan daripada 14 buah gunung yang tertinggi di dunia yang menjadi kemegahannya,
Dgn cuaca yg baik dan cerah kami sampai di nepal dan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan jam 2.30.pm waktu tempatan,

Lbh kurang 4jam juga lah  penerbangan kami,setelah selesai urusan bagasi dan imegresen kami ditunggu oleh sahabat kami shiva yg menunggu utk membawa kami ke hotel..kami di sambut dgn kalungan bunga dan kain selendang tradisional nepal menyambut kedatangan kami...wakaka mcm vip pulak kami...Lbh kurang 20-30mnt perjalanan kami sampai di

Hotel Encounter Nepal

Address : 400m Thamel North, City Centre, Kathmandu, Nepal
Book online or call: US: +1 866 248 5388
UK: +44 (0)203 564 5561EU: 00-800-97-33-42-26

Memang cantik dan selasa lah hotel dia,setelah selesai urusan Cek-in kami keluar utk mencari makanan Halal di kawasan Thamel road,tak jauh pun jln cuma 5-10mnt kami sampai di kawasan makanan halal di Thamel road tak byk pun kedai Halal disini cuma ada beberapa buah kedai menjual mknan halal..Jam menujukkan pukul 5.30pm dah gelap mcm jam 8waktu malaysia....makan mlm kami disini nasi beriani ayam dan kambing bersama Teh masala...klau minum hilang terus masaalah...hahaha nasi beriani makanan   popular masyarakat islam tempatan..kami makan di restoran yg popular disini restoran AL-MADINA di Thamel road, Lepas mkn kami berjalan di Thamel road iaitu surga beli belah barangan outdoor,terdapat byk kedai2 yg menjual brgan outdoor...perhh harga nya jauh lbh murah dr di malaysia...kebanyakkan kedai disini ditutup hingga larut mlm,kerana menjadi pusat tarikan pelancong membeli belah sebelum dan selepas membuat aktivity2 trecking...ingatkan nak window shopping jew ,tapi semuanya terjebak juga tak boleh tahan beli juga beberapa peralatan trecking, bag dan juga pakaian trecking...

Hari ke2(3nov2013)

Jadual perjalanan utk hari ini sebelum ke Nagarkot singgah di world heritage site Bhaktapur Durbar square dan ke Changu Narayana seterunya ke Nagarkot..;;

Selepas breakfast tepat jam 8am seperti yg dijanjikan,kami bergerak menaiki Van yg disewa ke salah satu Tapak warisan dunia yg paling popular di khatmandu dan juga nepal iaitu Bhaktapur Durbar square. semasa kita berada di sini Seolah-olah kita di bawa ke zaman silam. Timeless. Rasa macam dibawa ke zaman kegemilangan Malla King memerintah 2000 BC, Raja Gourkha yang kemudian menakluk lembah Kathmandu mengekalkan tinggalan Malla Kings ini dan dipelihara sebaik-baiknya walau kerajaan baru memerintah.Durbar adalah perkataan nepal untuk Istana, maka kita akan dijamukan dengan pemandangan istana dan istana kecil untuk para raja, permaisuri dan anak mereka. Pengaruh hindu amat kuat di Durbar Square di mana setiap bangunan diukir amat halus sekali.,memang luas kawasan istana ini dgn bermcm reka bentuk bangunan  terdpt disini .memang mengujakan kami semua...perrhh rugilah sapa yg sampai di nepal tak melawat kawasan ini..

Bhaktapur, literally meaning "The Town of Devotees," is believed to have existed from the early ninth century AD. The town area covers four square miles and divided into twenty-four toles, sections. Bhaktapur was the capital of the Kathmandu Valley from the twelfth century to the fourteenth century and then an independent kingdom until 1769, when the Shahs invaded. The Durbar Square is the central setting of Bhaktapur for architectural monuments and the arts.

Lbh kurang 2jam kami melawat kawasan ini bagai tiada rasa letih kerana kami di hidangkan dgn berbagai kesan sejarah dan ragam manusia yg menjalankan aktivity2 harian mereka di sini... seterusnya kami bergerak ke salah satu temple yg tertua di Nepal .Changu Narayan.

huhuhu lama dan masih kukuh hingga ke hari ini..

The ancient temple of Changu Narayana is located on a high hilltop that is also known as Changu or Dolagiri. The temple is surrounded by forest with champak tree and a small village, known as Changu Village. The temple is located in Changu VDC of Bhaktapur District, Nepal. This hill is about 8 miles east of Kathmandu and a few miles north of Bhaktapur. The Manahara River flows beside the hill. This shrine is dedicated to Lord Visnu and held in especial

reverence by the Hindu people. This temple is
considered as the oldest temple in Nepal.

History of Changu Narayan
The pagoda style temple has several masterpieces of 5th and 12th century Nepalese art. According to legends Changu Narayan temple existed as early as 325 A.D. in the time of King Licchavi King Hari Datta Verma and it is one of Nepal's richest structures historically as well as artistically. In the grounds there is a stone pillar inscription of great importance recording the military exploits of King Man Deva who reigned from 496 A.D. to 524 A.D. The first epigraphic evidence of Nepalese history found in the temple premises during the reign of the Licchavi King Mandeva dating back to 464 A.D. shows that Changu had already been established as a sacred site in the 3rd century A.D. It is the earliest inscription known in Nepal. The temple was restored during the lifetime of Ganga Rani, consort of Siva Simha Malla who reigned from 1585 to 1614. There are records of the temple burning in the year of 822 Nepal Samvat (1702 A.D.), after which reconstruction was carried out. More inscriptions in gilt-copper plates were added by Bhaskara Malla in 1708 A.D.

Terletak di atas bukit dan terpaksa mendaki anak tangga yg boleh tahun jugak semput nya walaupun tak setegak Batu cave..tak lama pun kami disini sekadar mengambil  foto dan turun kembali utk meneruskan perjalanan ke Nagarkot yg akan mengambil masa 2-3 jam perjalanan mendaki bukit bukau,kerana mengejar masa utk melihat sunset kononnya dan Lunch yg tertangguh..huhuhu Laparr sepanjang perjalanan nasib ada bekalan roti yg ditapau di Hotel semasa Breakfast pg tadi boleh lah alas perut ckt...sepanjang perjalanan melihat kawasan sawah2 padi bukit yg kekuning-kuninganan yg mulai dituai sebab akan bertukar musim sejuk sini,di bln December nanti...memang cantik  dan mengujakanlah..setelah bosan diawal perjalanan akhirnya kami sampai di Pekan Koboi Nagarkot jam 3.30pm. kami tiba di hotel space mountain yg boleh tahan lah hotel dia...dilihat dr luar..

setelah cek-in kami semua keluar makan di balcony salah satu bilik dan memakan bekalan yg di bawa oleh teman cum guied kami shivaji the bos..makanan sempena hari Divali yg dimasak oleh ibu beliau.,memang bertuah kami kerana berada disini semasa musim perayaan diwali salah satu perayaan yg terbesar di sambut oleh penduduk Nepal..Roti kelat cecah kacang dan Dal memang sedapp sebab dah lapar..hahaha Tqz shiva.kami juga disambut dgn acara keramaian nyayian dan tarian dgn pakaian tradisional warna warni oleh masyarakat disini,sambil menderma utk tabung anak2 Yatim dan miskin....

Sementara menungu matahari terbenam kami makan dulu di hotel...jam 5pm kami mula berjalan kerana hari mulai gelap menuju ke pekan melalui jln2 kg sampai melihat rumah2 mereka yg sedang membuat persiapan menyambut perayaan diwali di hias dgn lampu2 dan buah2an sempena perayaan Diwali...setelah melihat sunset yg tak berapa nak sunset kami berjalan pulang kerana cuaca mulai sejuk diluar,sebelum kluar lg ke kg2 berdekatan kerana teruja dgn bunyi-bunyian muzik yg dimainkan oleh beberapa org pemain muzik yg bergerak mengelilingi kg2 dan hotel2 yg berdekatan..sambil menari2...menurut kata teman saya shiva acara ini dimain beberapa hari sempena diwali dan acara yg wajib bg penduduk disini utk berhibur hingga ke larut malam...kami pun layan sampai larut mlm juga  ari ini...hahaha

Hari ke3(4nov 2013) Sunrise di Nagarkot..
   Berjalanan hari ini pulang ke Kahtmandu dan singgah di Pashupathinath tample,Boudhanath stupa,Masjid Kashmiri Taqiya dan shopping di sepanjang  Thamel road...
Bangun awal jam 5 kerana waktu subuh disini jam 4.55am dan waktu yg sesuai utk melihat sunrice jam 5.30-6.00am disini..nasib kami di nagarkot tidak begitu baik kerana keadaan cuaca yg berkabus menghalang penglihatan utk melihat banjaran himalaya..
setelah breakfast kami bertolak balik ke Katmandu sepanjang perjalanan tidor kerana kepenatan melayan penduduk meraikan acara dewali...

Pashupathinath Temple

Tak terasa perjalanan yg lama pun,kami sampai di kawasan bandar,seterusnya ke Pashupathinath Temple..iaitu temple Hindu yg tertua di Kathmandu.
kuil Hindu Siva yang paling signifikan di dunia, terletak di tepi Sungai Bagmati di bahagian timur Kathmanduibukota di Nepal
.Macam2 ada kat sini kita boleh lihat,gelagat sami2,Dan yg paling tak dapat dilupakan acara Pembakaran mayat.memang boleh dilihat dgn jelas dr mula di mandikan seterusnya dibakar...bau asap dr pembakaran memang terasa menyusup ke hidung jika angin bertiup..klau yg berani dan tak tekak loya tu bolehlah tengok dekat2 nak tolong bakar pun boleh...setelah kepenatan dan kepanasan ,seterusnya kami bertolak ke Boudhanath Stupa.kira2 10-20mnt berjalanan dr sini.

P/s: Hati2 ambik gambik dgn sami2 kat sini  dia org  mintak duit....jgn main petik jew....t dia org ckp money..money..no money no photo..hahaha..

Boudhanath Stupa
adalah antara stupa yg terbesar didunia,penganut Budha kebanyakan adalah warga tibet,kebanyakannya  lari dr negara asal dan menetap di sini.berjalan2 disini seumpama di negara tibet,sebab dr pakaiaan paras rupa org2 nya dan  barangan tibetan yg byk terdapat disini,dijual sepanjang kawasan stupa.

Boudhanath (Devanagari: बौद्धनाथ) (also called BoudhaBouddhanath or Baudhanath or the Khāsa Caitya) is one of the holiestBuddhist sites in KathmanduNepal. It is known as Khāsti in Nepal BhasaJyarung Khasyor in Tamang language or as Bauddha by speakers of Nepali.Located about 11 km (6.8 mi) from the center and northeastern outskirts of Kathmandu, the stupa's massivemandala makes it one of the largest spherical stupas in Nepal.
The Buddhist stupa of Boudhanath dominates the skyline. The ancient Stupa is one of the largest in the world. The influx of large populations of refugees from Tibet has seen the construction of over 50 Tibetan Gompas (Monasteries) around Boudhanath. As of 1979, Boudhanath is a UNESCO World Heritage Site. Along with Swayambhunath, it is one of the most popular tourist sites in the Kathmandu area.
The Stupa is on the ancient trade route from Tibet which enters the Kathmandu Valley by the village of Sankhu in the northeast corner, passes by Boudnath Stupa to the ancient and smaller stupa of Cā-bahī (often called 'Little Boudnath'). It then turns directly south, heading over the Bagmati river to Patan - thus bypassing the main city of Kathmandu (which was a later foundation).[1] Tibetan merchants have rested and offered prayers here for many centuries. When refugees entered Nepal from Tibet in the 1950s, many decided to live around Bouddhanath. The Stupa is said to entomb the remains of Kassapa Buddha.

Masjid Kashmiri Taqiya, Kathmandu
sampai saja di pintu utama disambut oleh 2 org penjaga masjid,kami memberi salam dan mengenalkan diri dr malaysia setrusnya di benarkan masuk ke dlm.sempat juga solat ahsar disini. selain masjid terdapat juga makam dan madrasah yg besar juga kawasannya utk anak2 muslim disini.

Di ibu kota Nepal, Kathmandu,  terdapat dua masjid besar yang berada di kawasan pesat di pusat Bandar, tak jauh dari bekas Istana Raja Nepal. Dua masjid besar tersebut adalah Masjid Kashmiri Taqiya dan Masjid Jami’ Kathmandu. Islam adalah agama minoriti di Nepal, dengan sekitar 10% dari populasi dengan jumlah sekitar 2,5 juta penganut. Menurut bancian tahun 2006 Nepal, 4,2% dari populasi penduduk negara Nepal adalah Muslim

Masjid Khasmiri atau Masjid Khasmiri Pancha Taqiya dibangun pertama kali oleh seorang ulama Khasmir pada 1524 M pada masa pemerintahan Raja Rama Malla (1484-1520). Masjid ini merupakan masjid pertama dan terbesar di Nepal.

Masjid yang sudah berumur lebih dari 480 tahun ini tela mengalami kerosakan teruk akibat serangan pada 1 September 2004. Serangan tersebut terjadi akibat dr insiden terbunuhnya 12 pekerja Nepal yang diculik oleh militan bersenjata di Iraq.

Thamel Road
Pusat barangan outdoor dan barangan keperluan bg penduduk di sini,memang gila klau tengok barangan outdoor dr yg ori dan copy di kedai2 sepanjang  jalan thamel dgn harga yg berpatutan jika pandai tawar menawar.
membeli-belah hingga larut mlm ,memang tak sedar bila seronok tawar menawar barangan yg dibeli dgn harga borong,

walaupun hari ini jadual padat dan ketat dgn perjalanan dan lawatan , byk  pengalaman dan pengetahuan yg kami dpt,walaupun kami keluar pg2 dan pulang hingga dinihari kami tak terasa penat pun.....sebab kepenatan itu dibalas dgn keseronokan dan kepuasan...hahaha memang thumbs up trip kali ne hapenning dgn gelagat kawan2.....Jadual seterusnya  kami akan ke Pokhara utk membuat aktivity trecking pula selama 4 hari........perhh slowly2...

Bersambung ke Part 2 Trecking treck Annapurna ..

1. Everest Base Camp 14 hari Penginapan penuh pakej lawatan
    Everest sentiasa Antara nama yang diingini semua orang di seluruh dunia, kebanyakannya pencinta pengembaraan. Untuk mencapai pada ketinggian 8,848 m bukan satu tugas yang mudah , ia memerlukan banyak usaha keras dan dedikasi. Ia boleh menjadi pencapaian terbesar dalam hidup seseorang, Mengatasi takut kekasaran sifat. Gunung Everest Juga dikenali sebagai Chomolongma yang menyerupai erti seperti kepada ibu bumi. Telah berjaya menakluk Everest oleh Edmund Hillary dan Sherpa Tenzing Norgay pada tahun 1953 buat kali pertama. Mengikuti laluan yang sama ditemui oleh mereka Beribu-ribu pelancong setiap membuat percubaan untuk menakluk puncak tertinggi di dunia Setiap tahun . Walaupun

Jadi sebagai tamparan kos keseluruhan kami.
     1 kedua-dua cara penerbangan anda : Kathmandu ke Lukla dan kembali ke Kathmandu: $ 320
    2: Kedua-dua penerbangan panduan cara : 100 $
    3: Everest yuran taman negara : $ 35
    Permit trekking : 4 $ 10
     5: pakej trekking kami: $ 697
     6: mengambil dan menurunkan : kedua-dua lapangan terbang: $ 20
    7: 3 malam Kathmandu Hotel : $ 60

jadi sekarang Jumlah kos kami : $ 1242 Per Orang

kos Termasuk

• Airport / Hotel / Lapangan Terbang mengambil & drop oleh lapangan terbang kereta persendirian Kedua-dua
    • penginapan 2 malam di 2 kategori bintang hotel yang terletak di pusat pelancongan Kathmandu.
    • Makanan di atas kapal penuh (Sarapan, makan tengah hari dan makan malam) di trekking Semasa .
    • Semua penginapan dalam perjalanan itu .
    • Peta trekking Everest.
    • Kedua-dua cara penerbangan domestik dari Kathmandu / Lukla / Kathmandu dengan cukai lapangan terbang .
    • Satu berlesen Kerajaan panduan pemegang berpengalaman ( diri saya ) Dalam perjalanan itu .
    • Makanan , minuman , penginapan , insurans, gaji, peralatan ini , pengangkutan , cukai Tempatan Panduan.
    • bekalan perubatan Kumpulan ( kit pertolongan pertama yang ada ).
    • Semua kertas kerja perlu Kerajaan dan kemasukan taman negara Permit dan TIMS Kad dan lain-lain
    • Travel & Penyelamat perkiraan.
    • Semua cukai kerajaan dan Vat

Tidak termasuk kos
    • Makanan diri Kathmandu (L + P).
    • Insurans Perjalanan Anda.
    • tambang Antarabangsa.
    • visa kemasukan Nepal ( Anda boleh Mudah Mendapatkan visa semasa ketibaan anda di Lapangan Terbang Nepal di Kathmandu ).
    • Semua jenis minuman (minuman beralkohol , panas dan sejuk)
    • membeli-belah peribadi dan lain-lain dobi.
    • Peralatan trekking peribadi .
    • Tips untuk guide trekking dan Pemandu. ( Pemberian maklumat dijangka, tetapi ia tidak wajib )
    • Jika melakukan apa-apa lawatan bersiar-siar dan aktiviti-aktiviti lain dan sebagainya.

Nota: Ini semua sekarang saya Hove di atas maklumat yang jelas untuk anda berdua . jika anda mempunyai sebarang jadual perjalanan acerca trekking mengelirukan , harga, gear trekking , cuaca, sila menulis saya mail saya akan memainkan semula secepat mungkin saya menunggu sambutan yang baik anda

Kind regards
    Sanjib
    +9779841613822
     My facebook : https://www.facebook.com/sanjib.adhikari

http://nepaltreckingguide.jimdo.com/ % C3% BCber - Mich /

2. Everest View Trek - 9 Hari

• Butiran More
    Everest View perjalanan memberikan anda gambaran sepintas lalu di rantau Everest , di mana titik yang tertinggi di bumi terletak . Ini perjalanan selama 7 hari membawa anda ke Bazar Namche dan Tengboche yang merupakan bandar-bandar yang indah dalam perjalanan ke Everest Base Camp.
    Tangkapan Aktiviti :
    • Titik permulaan : Lapangan Terbang Antarabangsa atau Bas pendirian
    • Mula masa: N / A

Maklumat Penting:
    Glimpse Gunung Everest dan penglihatan dari berdekatan
    Perkhidmatan perjalanan peribadi dan profesional
    Tukang - dibuat dan perjalanan swasta yang sedia ada
    Availability:
    tidak terdapat
    Pada masa ini ia tidak mungkin untuk menempah produk ini kerana ketersediaan yang terhad.
    Everest View Trek - 9 Hari

Everest View Trek adalah program perjalanan pendek di Rantau Everest. Ia hanya untuk sejumlah 7 hari dan orang-orang yang mempunyai masa yang singkat di Nepal dan ingin mengalami rantau perjalanan yang terbaik boleh menikmati perjalanan itu. Perjalanan yang tidak begitu berat dengan itu orang-orang di mana-mana kecergasan fizikal boleh melakukan ini. Perjalanan yang akan membawa anda ke kampung-kampung yang indah Everest rantau sama ada Tengboche atau Khumjung pilihan anda. Pandangan Everest adalah hebat dari tempat-tempat. Lembah yang indah, pemandangan Himalaya dan budaya Sherpa orang adalah baik untuk pengalaman.

Perjalanan ini bermula dengan penerbangan ke Lukla dan kemudian berjalan kaki ke Phakding untuk hari pertama . Hari kedua agak sukar dan curam di gunung. Anda akan sampai ke Taman Negara Sagarmatha hari ini (salah satu daripada taman warisan dunia ) dan kemudian ke Namchebazar pintu masuk ke Wilayah Everest. Namche adalah sebuah bandar yang indah. Kemudian anda akan dibawa ke Tengboche atau kampung Khumjung sebagai pilihan anda . Perjalanan itu akan berakhir dengan terbang balik ke Kathmandu lagi.
    Everest melihat Trekking Jadual Perjalanan dalam Detail:

Hari 1 : Ketibaan Kathmandu

Tiba di Kathmandu. Bertemu dengan wakil kami dan memindahkannya ke hotel.

Hari 2: Kathmandu - Likla - Phakding

Terbang setengah jam untuk Lukla 2850 m. pada waktu pagi yang diambil sebagai salah satu daripada penerbangan yang paling mencabar dan mencabar. Disebabkan cuaca , penerbangan ke Lukla berlaku pada awal pagi . Trek ke Phakding 2652 m. yang akan mengambil masa lebih kurang 2 jam .

Hari 3: Phakding - Namche Bazar

Trek ke Namche Bazzar 3440 m. kira-kira 5 jam dan bahagian akhir adalah curam untuk beberapa 2 jam . Dalam perjalanan ke atas anda boleh melihat Gunung itu. Everest untuk kali pertama. Namchebazar adalah pintu masuk ke Wilayah Everest dan bandar bagus. Dari bandar itu sendiri yang dapat melihat Kongde Peak cantik dan lain-lain puncak yang lebih kecil.

Hari 4: Namche Bazar - Tengboche atau Khumjung

Trek Namchebazar untuk Tyangboche 3867m yang merupakan sebuah bandar yang cantik dengan Biara Tyangboche paling popular di rantau ini. Biara yang duduk oleh Rimpoche dijelmakan semula (a Monk diberkati agama Buddha Tibet). Mani Rimdu Festival di Biara dengan sembilan hari upacara dan meditasi khas oleh sami-sami dengan Mask Dance diperhatikan pada akhir Oktober (tarikh berubah-ubah kerana kalendar lunar) setiap tahun. Terdapat amalan menerima rahmat oleh Sami untuk mendaki kejayaan Everest dan gunung lain di rantau ini .

Hari 5: Tengboche atau Khumjung Hari Rehat

Hari rehat untuk meneroka lembah dan bandar. Nikmati keindahan bandar.

Hari 6: Trek Kembali ke Namche atau Monju

Trek kembali ke Namche atau Monju sejauh yang anda mencapai atau tempat di mana anda mahu kekal.

Hari 7: Trek ke Lukla

Trek kembali ke Lukla dan kemudian menikmati hari rehat di bandar yang indah ini. Anda boleh mempunyai parti selepas pengembaraan berjaya anda.

E-mel - : sanjib-adhikari@hotmail.com

3. Trekking panduan di Nepal http://www.nepalguideinfo.com

4. al-madina retaurant terbaik kat thammel.bersih,sedap.kalau nak compare dengan lain2 restaurant muslim di thammel.sekarang retaurant baru dah siap (dari gambar you ) dulu kat sana masih dalam pembinaan.80% siap.curry kambing dia.fuuhhh.terangkaattt.nagarkhot tu memang cantik.you suppose tinggal 1-2 hari kat situ.dari atas katil bolih nampak whole everest range.amillion dollar view.bolih juga trekkin dari nagarkhot ke duhikhel.but nepal memang best.still cheap.chitwan jangan lepas.lain experience.must try.love your blog.

5. Nepal Planet trek - Perancang perjalanan anda

Bercuti di Nepal, Tibet & Bhutan

Nepal Planet Treks dan ekspedisi memberi tumpuan kepada sokongan pelanggan yang cemerlang dan perkhidmatan pada kos nilai-untuk-wang.

Kami menawarkan perjalanan yang disesuaikan secara peribadi dan aktiviti-aktiviti yang direka untuk keperluan pelanggan.

Dengan mengkhusus dalam menganjurkan lawatan trekking, ekspedisi gunung, mendaki puncak, berakit, paragliding, bungee jumping, Berbasikal dan bersiar-siar di Nepal, kami adalah pilihan terbaik anda untuk lawatan anda ke negara yang indah ini

Ahli-ahli pasukan yang ramah di Nepal Planet Treks dan ekspedisi terdiri daripada pelancongan pengembaraan yang sangat berpengalaman dan Gunung pakar dengan aras yang tinggi pengetahuan praktikal anda mengenai semua Nepal yang mempunyai pengunjung.

Hubungi kami dengan keperluan anda dan kami akan dengan sukacitanya menghantar Jadual sesuai dengan kosnya.

Kami memastikan bahawa anda akan mendapat masa yang paling indah dalam hidup anda apabila anda melancong dengan Nepal Planet Treks... Kami janjikan.

Cadangan Lawatan

Kanchenjunga Kembara

Kanchenjunga, lokasi Kembara yang indah Nepal yang terletak hanya di puncak besar Kanchenjunga...

Trekking kem dasar Everest akan membiarkan anda berdiri di atas dasar Gunung Everest (8848m), gunung tertinggi di...

Annapurna pusingan perjalanan jauh lebih dikenali sebagai salah satu pilihan trekking yang paling cemerlang malah ia membolehkan anda menyaksikan...

Tempoh 16 DaysTotal 5445m.Max. Ketinggian

Trek Gokyo Valley

Trek Gokyo (5430m) akan membentangkan peluang yang luar biasa untuk melihat satu sisi menarik Everest Gunung rapat. ...

Kem asas Annapurna adalah pilihan trekking yang terkenal dan menarik antara fanatik trekking dan rezki luar biasa...

11 DaysTotal tempoh 4143 m.Max. Ketinggian

Trek Langtang Valley.

Langtang Valley, 6 hari perjalanan jauh direka oleh Nepal Planet Treks dan ekspedisi akan membawa anda ke trekking dramatik...

14 DaysTotal tempoh 5033 mtr Max. Ketinggian

Terbaik keluar Lawatan

Tempahan Lawatan air larian permukaan Tibet

Paling popular...

MT. Kailash, 6714m, adalah gunung yang paling Suci di Asia.In mungkin 1993 kerajaan...

Tibet Lawatan cepat dari Kathmandu Lhasa dan belakang. Termasuk lawatan Istana Potala:...

Jika anda sedang mencari untuk lawatan dan trek di Bhutan Sila anda adalah amat dialu-alukan pemikiran...

Bhutan trekking salah satu cara terbesar kepada rasa Gunung eksotik dan landskap...

Nepal Planet trek Khas menyusun keluarga merentas dan lawatan seluruh Himalaya...

www.nepalplanettreks.com

www.nepalguideinfo.com

Email:sanjibtrekguide@Gmail.com
    Skype:nepalguideinfo1
    Mudah alih + 9779841613822
    Nepal Planet trek dan ekspedisi
    Paknajol Thamel, Kathmandu Nepal

6. Nak murah travel di nepal..cari egent atau sewa transport dihotel,biasanya ada menyediakan pakej travel atau kita boleh sewa kenderaan...kita plan mana nak pergi tempat2 pelancongan disana...

7. PM, saya berminat dan berhasrat utk menuruti jejak langkah saudara (base camp). Mhn bantu saya (masa yg sesuai kesana) beserta implikasi kos sebagai persediaan awal. Tqvm sir.