Friday, December 24, 2010

TANA TORAJA, SULAWESI SELATAN INDONISIA.


PETA SULAWESI


PETA TANA TORAJA

Suku Toraja adalah suku yg menetap dipergunungan sebelah utara sulawesi,iaitu Tana toraja.masyarakat Toraja kebanyakkan beragama krestian,sebahagian beragama islam dan sebahagian mempercayai animisme yg dikenali 'Luk to dolo' atau sebahagian dr agama Hindu Dharma. Perkataan TORAJA berasal dr bahasa Bugis 'to riaja' yg bererti 'org yg berdiam dinegeri atas'. Pada tahun 1909 pemerintah Belanda telah menamakan suku ini dgn nama TORAJA .Suku toraja terkenal dgn Ritual pemakaman,rumah adat Tongkonan dan ukiran kayunya. Ritual Pemakaman Toraja merupakan peristiwa penting biasanya dihadiri oleh ratusan tetamu dr belbagai kg berjiran dan berlangsung selama beberapa hari biasanya selama 7 hari. dan persiapannya akan memakan masa berbulan lamanya.






TONGKONAN adalah rumah tradisioanal Toraja yg diperbuat daripada kayu dan dihias dgn ukiran kayu berwarna merah,hitam dan kuning.Biasanya menghadap ke utara,Perkataan Tongkonan berasal dr bahasa Toraja "Tongkon"(duduk).Tongkonan merupakan pusat kehidupan sosial suku toraja,Ritual yg berhubung dgn Tongkonan sgtlah penting dlm kehidupan spiritual suku toraja. Ada beberapa jenis tongkonan salah satunya Tongkonan 'LAYUK' adalah tempat kekuasaan tinggi yg digunakan sebagai pusat pemerintah, Tongkonan 'PEKAMBERAN' adalah milik keluarga yg memiliki wewerang tertentu dlm adat dan tradisi tempatan.








UPACARA PEMAKAMAM SUKU TORAJA
Dalam masyarakat Toraja upacara pemakamam merupakan ritual yg paling penting dan memerlukang kos yg mahal.semakin kaya dan berkuasa seseorang,maka kos upacaranya semakin mahal.upacara ini kadang2 diadakan setelah berminggu2,berbulan2 atau kadang setelah bertahun2 selepas kematian arwah. Dgn tujuan agar keluarga yg ditinggalkan dpt mengumpulkan cukup wang utk mengadakan upacara pemakamam. Sebuah tempat khas yg disebut 'Renta' biasanya disiapkan dipadang rumput yg luas,selain tpt tetamu yg hadir,juga tempat lampung padi dan tempat barangan pemakamam. Pesta pemakamam biasanya dihadiri oleh ribuan org tetamu dan berlangsung selama beberapa hari.Muzik suling,nyayian,lagu dan puisi,tangisan dan ratapan merupakan ekspresi duka cita yg dilakukan oleh suku toraja tetapi semua itu tidak berlaku utk pemakamam budak2,org miskin dan org kelas rendah.





Suku toraja percaya bahawa kematian bukan sesuatu yg datang dgn tiba2 tetapi merupakan proses yg berperingkat menuju ke PUYA (Akhirat).Dlm masa menunggu, jenazah akan dibungkus dan disimpan dibawah tongkonan,arwah org mati tetap tinggal didesa sampai upacara pemakamam selesai,setelah itu arwah akan melakukan perjalanan ke puya.

Acara pemakamam dan penyembelihan kerbau dan babi merupakan kemuncak acara pemakamam diiringi musik dan tarian,Sebahagian dagingnya dijamu pada tetamu dan sanak saudara dan dicatat sebagai hutang pd keluarga almarhum,semakin berkuasa seseorg itu maka semangkin banyak kerbau yg di sembelih,penyembelihan dilakukan dgn mengunakan Golok,Bangkai kerbau,termasuk kepalanya disusun di padang,menunggu pemiliknya yg 'sedang tidor'.
suku toraja percaya arwah memerlukan kerbau utk melakukan perjalanan ke puya. lagi byk kerbau lg cepatlah arwah sampai ke puya.Ada 3 cara pemakamam di buat Peti mayat disimpan didlm Gua,atau disimpan dibatu berukir di gunung atau digantung ditebing gunung.Patung kayu yg disebut 'Tau-Tau' biasanya diletakkan digua mengadap ke luar.











No comments:

Post a Comment