Sunday, October 8, 2017

TRIP JALAN2 SAILING DAN OVERLAND FLORES 2017


BISMILLAH

Assalammualaikum  dan salam sejahtera Semua rakan2 backpackers,hiking n traveling..diharap semua sihat sejahtera..jangan ada benci,busuk hati,dengki mendengki dan riak di hati...kita kan semua mahkluk allah.
Sudah lama tak posting pasal backpack travel.hari ni baru sempat nak buat baru ada mood dan idea nak karang...

FLORES mungkin ramai yg tak terfikir utk dtg ke sini,tapi mungkin ada segelintir yg nak tahu apa yg menarik di flores. mula2 aku nak ceta serba sedikit katmana dan sejarah pulau Flores .

Nama Pulau Flores berasal dari Bahasa Portugis “Copa de Flores” yang berarti ” Tanjung Bunga”. Nama ini diberikan oleh S.M.Cabot untuk menyebut wilayah paling timur dari Pulau Flores. Nama ini secara resmi dipakai sejak tahun 1636 oleh Gabenor Jendral Hindia Belanda Hendrik Brouwer. Nama Flores sudah dipakai hampir empat abad. Nama asli Pulau Flores adalah Nusa Nipa yang berarti Pulau Ular.
Orang Flores meliputi 10 suku bangsa yang tinggal di Pulau Flores, pulau numbor dua terbesar di kawasan pulau-pulau Nusa Tenggara Timur yang memanjang dari barat ke timur. Secara administratif Pulau Flores serta pulau-pulau kecil di sekitarnya terbagi atas lima wilayah kabupaten yaitu Manggarai, Ngada, Ende, sikka, dan Flores Timur.


Flores memiliki satu tarikan yg tiada di negara atau tempat lain dan dilindungi di dunia yakni Varanus komodoensis atau lebih dikenal dengan Biawak raksasa atau KOMODO. Reptelia  ini hidup di Pulau Komodo dan Pulau Rinca, keduanya berada di Kabupaten Manggarai Barat, Flores Barat. Selain Pulau Komodo dan Pulau Rinca yang termasuk dalam kawasan Taman Nasional Komodo, Flores juga memiliki satu Taman Nasional lagi yang terletak di Kabupaten Ende, yakni Taman Nasional Kelimutu. Daya tarik utama Taman Nasional Kelimutu adalah Danau Tiga Warna-nya yang selalu berubah warna air danaunya.

Flores adalah salah satu pulau yg pernah termasuk dalam top ten Regions Best in Travel 2015 versi Lonely Planet. pulau kaya dengan berbagai keindahan alam dan budayanya, surga pelancungan Dasar Laut nya dan pulau2 tercantik dan keunikkan binatang reptelianya Komodo.

 Lama tak cuti panjang2 sampai 10 hari...agak2 dah 2 thn jgk tak ge travel yg cuti lama2..last thn 2014 ke tibet to khatmandu...nak dijadikan ceta planing  lain pergi ke tpt lain nelah jadinya..dekat setahun jgk cari tpt2 yg rare yg nak dikunjungi akhirnya pulau Flores gak jd pilihan dihati...walaupun kosnya agak mahal jgk tapi hati dah berkenan kami pergi jua akhirnya,Alang2 dah sampai kat Flores klau tak ge Overland flores rasa rugi plk.....nak jgk tengok gunung kalimutu dan Wae rebo yg rare tu...rasanya berbaloi betul sampai disana..

 Tanggal 15sept 2017 kami bertolak dr KLIA ke Bali dan menginap 1 hari diBali seblm terbang ke Labuan Bajo.Lbh kurang 1.30jam  jgk penerbangan kami sampai di Pulau Flores...dr udara lg kami boleh melihat keindahan pulau2 nusa tengara di sepanjang penerbangan.

 
Ngurah Rai International Airport BALI

DISAMBUT DGN TARIAN BUDAYA SESAMPAI DI AIRPORT BANDARA KOMODO
 Labuan Bajo merupakan pintu gerbang menuju pulau-pulau eksotic yang jadi rumah para naga purba atau komodo dan pulau2 percutian yg indah di flores menjejaki kaki kali pertama di Flores..memang bukan seperti di indonesia kayanya seperti di Meldives atau kepulauan amerika latin...dgn budaya dan rupa paras orgnya iras2..sepanjang ke hostel dikiri kanan tumbuhan kebanyakan kering kerana sudah 6 bulan tak hujan di sini..kerana musim hujannya pd bulan November - Mac tetapi hujan nya  tak berterusan,hanya sekejap2. jarang hujan,jika musim hujan bukit2 nya kelihatan menghijau kelihatan cantik.Tapi klau masa hujan lebat dan ombak deras takut bot pun tak boleh nak sailing...Apapun kita kena berurusan dgn agen disana sblm kita pergi.




View Labuan Bajo dr Pida Loca Restaurent

Day 1(Labuan Bajo)

Jam 3.30 ptg kami sampai di bandara Komodo airport sampai saja kami sudah ditungui oleh guide kami seterusnya kami dibawa  ke hostel Cioa yg yg terletak diatas bukit dgn view jetty dan pelabuhan sooo beutifull.. di Labuan Bajo memang cantik lah view dia..hostel ne  kami book awal biasanya ia full book jika kita lewat sebab kebanyakan  yg duduk situ semuanya pelancong barat...Jam 5.30 kami dibawa utk melihat sunset di sea view point dan seterusnya makan malam seafood dimedan selera benteng berdekatan pelabuhan..makan dan sembang hingga larut mlm seterus kami balik ke hotel kerana esok pagi akan bermulalah pengembaraan kami  sailling selama 2 day 1 night ke
1)Pulau Kanawa
2)Manta Point
3)Pulau Taka Makasar
4)Pink Beach
5)Pulau Padar
6)Pulau Rinca

Ini adalah antara pulau2 yg popular atau wajib dikunjungi jika sailing ke Flores..takut lg lama diatas bot kita akan  mabuk laut muntah hijau plk...2 hari sailling sebenarnya menjimatkan waktu dan wang saku utk kami overland flores dr Labuan Bajo ke Ende...

Day 2 (Sailing)
  Jam 9 selepas breakfast lbh kurang kami berangkat ke jetty utk episod seterusnya sailing.memang tak sabar tgk semua teman2 naik bot woooi percutian apakah ini...memang best gila.. hari pertama kami akan melawat Pulau Kanawa,Manta Point,Taka Makasar dan Pink Beach..



ne kat deck tpt makan dan lepak yg bilik tidor ada di bawah ada 4 bilik muat utk 8 org tingkat atas pun ada boleh lepak2 waktu mlm tgk bintang dan bulan siang tak leh lama2 panas...

ne kat atas deck bolehlah lepak2 klau tak panas..



Jetty Pulau kanawa very nice crystal clear water..
sapa yg kaki berenang tu memang gilalah beb...tak sabar2 kat jetty jugak dia org balun....terjun tirukk





cara nak panggil manta point....

Mencari Manta point dr atas deck



saja nak tunjuk manta point apa benda..mcm ikan pari..serupa tapi x sama..ambik gambar dr en google




      Nee abamm nak belanja gambar2 yg karen banget....diTaka Makasar







snokeling di Pink Beach



Day 3(Pulau Padar dan pulau Rinca)
setelah seharian mandi manda dan bersnokeling akhirnya kami berlabuh di persisiran Pantai Pulau Padar.makan malam dan menikmati pemandangan cahaya bulan dan bintang di atas deck...

Pemandangan sunrice di Pulau Padar

Jetty Pulau Padar
Di sekitar pulau ini terdapat  tiga atau empat buah pulau kecil yang memiliki keunikan panorama masing-masing. Dan di Pulau Padar juga terdapat hamparan pink beach yang sangat sesuai digunakan untuk sekadar berenang, bermain air ataupun bersnorkeling.

Pulau Padar adalah antara Pulau yg tercantik di flores ,menaiki bukit yang berada di Pulau Padar untuk menikmati keindahan panorama dari atas adalah satu kepuasan utk melihat keindahan. lautan  biru dan jajaran pulau di sekitarnya ia akan mengamit hati setiap pengunjung. Meskipun trekking menuju ke bukit tertinggi akan terasa sangat memenatkan, namun pengunjung akan disajikan panorama perbukitan dan pemandangan yang sangat cantik dan mengabadikan foto2 yg menarik akan menjadi kegiatan yang tak ada bosannya selama perjalanan trekking selama 30-45mnt.


Jam 6 Pagi sudah kelihatan terang benderang bermulalah pendakian kami kepuncak ..Alhamdullilah tangga2 yg kami lalui sedang dlm pembenaan sudah 70 peratus siap menyenangkan  lg pendakian..











Puncak tertinggi di Pulau Padar,klau dah sampai disini x sampai puncak anda belum sampai puncak kepuasannya..








PULAU RINCA  -   TAMAN NASIONAL KOMODO
  • Pulau Rinca merupakan sebahagian dari kawasan Taman Nasional Komodo di Manggarai Barat, Nusa Tenggara Timur. Di sinilah salah satu habitat asli Biawak terbesar di dunia komodo yang disebut masyarakat lokal sebagai Ora. 
  • Tiba di Jetty Pulau Rinca yang dikenal sebagai Loh Buaya , setiap kumpulan pengunjung akan ditemani seorang petugas atau ranger. Tugas ranger selain sebagai penunjuk jalan, juga untuk menjaga keselamatan pelancong dari serangan komodo.
  • Komodo biasanya boleh dilihat beristirahat di bawah  rumah dan dapur para ranger karena terpancing bau makanan.
  • Pengunjung boleh mengikuti trek pendek atau trek panjang dengan jangka waktu satu hingga 2 jam. Mereka boleh melihat dari dekat habitat asal komodo serta sarang dan telur komodo












nampak malas dan tido sahaja tapi dia ganas bila diganggu atau terhidu makananatau darah ia,boleh mengejar selaju 80/KMJ




Pada hari ke 2 kami bersailing di Pulau Padar dan Pulau Rinca setelah selesai melawat lebih kurang Jam 1,30pm kami bergerak pulang utk persiapan trip overland kami ke Ende.

#Nak info lbh Lanjut intenery Flores boleh hubungi Mbak Wati:Whatshapp +6281237614063 atau di IG 8elapantrip 



Bersambung ke overland Flores.................................................................................................



No comments:

Post a Comment